Seminaris de desenvolupament continu

Història i memòria de la Guerra Civil Espanyola

La guerra del 1936-1939 és el fet més transcendental, traumàtic i controvertit de la història contemporània d’Espanya. Vuitanta anys després del seu esclat, encara continua suscitant l’interès d’historiadors d’arreu del món.

En els darrers temps, a més, la recuperació de l’anomenada memòria històrica ha situat la Guerra Civil en el primer pla del debat polític. Història i memòria, passat i record, són precisament els eixos d’aquest seminari. D’una banda, el curs vol proporcionar als estudiants un coneixement detallat de la Guerra Civil en el conjunt d’Espanya, amb un èmfasi especial en els Països Catalans. De l’altra, el curs analitza quina va ser la memòria oficial de la guerra durant el franquisme i les transformacions que ha patit aquesta memòria a l’Espanya constitucional.

El seminari està format per tres blocs. El primer bloc ressegueix els orígens de la Guerra Civil, i se centra sobretot en els anys de la Segona República. El segon bloc tracta dels diversos aspectes de la guerra: polítics, militars, econòmics, socials, internacionals, etc. Finalment, un tercer bloc s’ocupa del lloc que la guerra ha ocupat en la memòria col·lectiva catalana i espanyola.

clock iconDurada:
1 mes
comment iconIdioma:
Espanyol / Català
show iconDedicació:
25 hores
calendar iconInici:
06 Febrer
info iconPreu:
Titulació: Certificat d'aprofitament de la UOC
ask-full iconPreguntes freqüents

Competències
Metodologia
Procés de matrícula
clock iconDurada 1 mes (1 crèdit)
show iconDedicació 25 hores
calendar icon Inici: 06 Febrer
user icon
Professorat: Jaume Claret Miranda i Josep Grau Mateu

Preu del curs

Matricula't

Al final del curs els estudiants seran capaços del següent:

• Identificar els principals sectors socials, partits polítics, institucions i figures històriques que van protagonitzar la Guerra Civil.
  • Identificar les batalles, campanyes i operacions militars més importants de la guerra, i també les tàctiques i l’armament utilitzat per cadascun dels dos bàndols.
  • Analitzar el paper que van acomplir les principals potències i els voluntaris internacionals a la Guerra Civil.
  • Avaluar la transcendència de la Guerra Civil en la història posterior d’Espanya i d’Europa.
  • Comparar les diverses interpretacions historiogràfiques que hi ha sobre la guerra.
  • Valorar el llegat de la Guerra Civil a l’Espanya actual.

Competències

Al llarg del curs els estudiants aprendran a:

• Llegir críticament un conjunt de textos historiogràfics sobre la història i la memòria de la Guerra Civil.
  • Extreure conclusions a partir de fonts històriques de primera mà.
  • Redactar un treball sobre un aspecte concret de la Guerra Civil utilitzant fonts bibliogràfiques.
  • Analitzar el passat de forma crítica i copsar la complexitat dels processos històrics.

Metodologia

El curs utilitzarà com a materials d’estudi diversos articles acadèmics sobre la Guerra Civil. Els estudiants hauran de veure també dos documentals sobre la guerra. A partir d’aquests materials, els estudiants hauran d’escriure tres textos d’entre 1.000 i 1.500 paraules cadascun sobre temes proposats pel consultor.

1. El camí cap a la guerra. Del 98 a la Segona República
  2. El cop d’estat i la formació dels dos bàndols
  3. 1936: revolució, terror i guerra de columnes
  4. 1937: guerra de fronts, guerra internacional i guerres internes
  5. 1938-1939: crisi i caiguda de la República
  6. Els historiadors i la guerra
  7. Les guerres de la memòria: record i oblit de la Guerra Civil

Procés de matrícula

Omple el formulari de matrícula. El pagament es realitza en línia mitjançant TPV (pagament amb targeta de dèbit o crèdit per mitjà d'internet).

La UOC es reserva el dret d'anul·lar els cursos que no superin un mínim d'inscripcions. Els estudiants afectats podran optar per un canvi de curs o sol·licitar la devolució de la matrícula. Un cop hagin començat els cursos, no s'acceptaran anul·lacions de matrícula. Informació sobre el desistiment de matrícula »

Pref.Ex.: + 34
Telèfon fixEx.: 932532300