Seminaris Delinqüència contra el patrimoni cultural

Sovint no pensem en pintures, escultures, temples, llibres… com a víctimes de delictes, però el patrimoni cultural pot ser fàcilment l’objectiu d’actes delictius. Segons algunes estadístiques, el robatori i tràfic d’art és el tercer comerç il·lícit més valuós en el món, darrere del tràfic de drogues i armes, amb un benefici de sis mil milions de dòlars per any.

I, no obstant això, la investigació criminològica sobre aquest fenomen no ha estat abundant. Així, algunes suposicions populars encara envaeixen les nostres ments: pensem en aquest tipus de delictes com a crims sense víctimes, sense anar més lluny. No obstant això, aquest tipus de delictes destrueixen el nostre patrimoni cultural col·lectiu, i es creua amb altres formes de delinqüència en el seu recorregut.

Centrant-se sempre en estudis de casos relacionats amb delictes d’art, aquest curs introduirà els estudiants en la discussió dels principals marcs teòrics i problemes en aquest camp. Se centrarà en els problemes de definició d’aquest fenomen delictiu i en el seu mesurament i les principals formes en què aquest tipus de delinqüència pot ser explicat i controlat.

En suma, al llarg del curs ens qüestionarem per què els delinqüents cometen aquest tipus de crims i, en tractar de donar una resposta a aquestes preguntes, utilitzarem els blocs de construcció històrica de l’explicació del crim: les teories criminològiques.

clock iconDurada:
1 mes
comment iconIdioma:
Espanyol / Català
show iconDedicació:
25 hores
calendar iconInici:
Properament
info iconPreu:
Titulació: Certificat d'aprofitament de la UOC
ask-full iconPreguntes freqüents

Objectius
Competències
Metodologia
Procés de matrícula
clock iconDurada 1 mes (1 crèdit)
show iconDedicació 25 hores
calendar icon Inici: Properament
user icon
Professorat: Marc Balcells

Preu del curs

Objectius

• Analitzar críticament els temes tradicionals i moderns en el camp dels delictes contra el patrimoni cultural per mitjà de l’ús de les teories criminològiques.
  • Mesurar i investigar aquest tipus de criminalitat.
  • Interconnectar les diferents teories que permeten explicar aquest fenomen criminal.

Competències

• El coneixement complet de la literatura bàsica i debats que formen la disciplina dels delictes contra el patrimoni cultural.
  • La comprensió dels components clau de les teories criminològiques i la capacitat d’aplicar-les a contextos específics en els crims contra el patrimoni cultural.
  • La capacitat de fer judicis raonats i informats sobre qüestions relatives a aquest tipus de crims i la sanció respectiva.

Metodologia

Ús del Campus, temporització i guia de l’estudiant per mitjà de la consultoria i lectura d’articles com a materials.

Per falta de recerca en alguns àmbits al nostre estat, alguns fragments dels estudiats seran en anglès, i per tant, requereix una certa comprensió lectora de l’idioma.

1. Introducció a la disciplina i casos que la defineixen
  2. Problemes de quantificació
  3. Teories clàssiques de la delinqüència i el seu potencial explicatiu
  4. Teories positivistes de la delinqüència i el seu potencial explicatiu
  5. Teories crítiques de la delinqüència i el seu potencial explicatiu
  6. Robatoris d’art
  7. Falsificacions
  8. Espoli del patrimoni arqueològic
  9. Vandalisme
  10. Conflictes armats
  11. Delinqüència de coll blanc
  12. Crim organitzat i terrorisme
  13. Prevenció i lluita de la delinqüència contra el patrimoni cultural

Procés de matrícula

Omple el formulari de matrícula. El pagament es realitza en línia mitjançant TPV (pagament amb targeta de dèbit o crèdit per mitjà d'internet).

La UOC es reserva el dret d'anul·lar els cursos que no superin un mínim d'inscripcions. Els estudiants afectats podran optar per un canvi de curs o sol·licitar la devolució de la matrícula. Un cop hagin començat els cursos, no s'acceptaran anul·lacions de matrícula. Informació sobre el desistiment de matrícula »