Seminaris Aspectes ètics i jurídics del big data

En aquest curs es fa una introducció a les dades massives o big data i a la intel·ligència artificial, des d’una perspectiva multidisciplinària.

Les implicacions d’aquest fenomen no són només jurídiques, sinó que cal introduir debats ètics, polítics i econòmics entorn de les conseqüències de l’ús que es fa d’aquestes dades, tant des d’una anàlisi dels interessos privats, com des d’una aproximació a les polítiques públiques i a les resolucions administratives vinculades a aquest nou fenomen.

clock iconDurada:
1 mes
comment iconIdioma:
show iconDedicació:
25 hores
calendar iconInici:
Properament
info iconPreu:
Titulació: Certificat de formació continuada de la UOC

Presentació
Competències
Metodologia
Procés de matrícula
clock iconDurada 1 mes (1 crèdit)
user icon
Professorat: Ana María Delgado García / Xavi Dorado
Preu del curs

Presentació

La irrupció de les dades massives des de la implementació del web 2.0, en el qual els usuaris interactuen contínuament amb dispositius que generen registres de comportament i interacció, significa un canvi de paradigma en el tractament de la informació.

En aquest sentit, el curs té com a objectiu introduir l’estudiant en la reflexió de l’impacte que té el fenomen de les dades massives en diversos àmbits de la vida pública i privada, fent servir conceptes de diferents disciplines acadèmiques (dret, ètica, política i economia).

• Conèixer la font de les dades massives o big data.
  • Desenvolupar una visió crítica, des de diferents teories ètiques, dels possibles usos de les bases de dades per institucions públiques i privades.
  • Identificar la influència que poden tenir les dades massives o big data en els processos democràtics.
  • Conèixer els costos i els beneficis vinculats a la gestió de les dades massives o big data.
  • Familiaritzar-se amb el concepte de licitud del tractament i altres implicacions jurídiques de les dades massives o big data en les administracions públiques.
  • Estudiar les principals aplicacions pràctiques de les dades massives o big data i la intel·ligència artificial en el sector públic.

Competències

• Anàlisi del règim jurídic aplicable a les bases de dades i la intel·ligència artificial.
  • Crítica ètica i política dels usos públics i privats de les bases de dades massives o big data
  • Detecció i anàlisi crítica de les aplicacions pràctiques de les dades

Metodologia

El seminari segueix el model de la UOC, basat en l’avaluació contínua, combinant l’estudi de materials i recursos propis i vinculant-los a activitats per posar en pràctica la teoria en casos concrets, ficticis o reals.

El curs facilita els materials necessaris per poder-ne seguir correctament els continguts. A més, l’estudiant disposa dels recursos electrònics de la UOC per ampliar, de manera complementària i optativa, informació en bases de dades bibliogràfiques i jurídiques.

L’estudiant té a la seva disposició la bústia del consultor per plantejar els dubtes que tingui respecte al material, els conceptes i les activitats que es proposen en el seminari.

Les activitats tenen com a objectiu aplicar els conceptes que s’han analitzat en el curs a casos ficticis o reals, vinculats als aspectes ètics, polítics, econòmics i jurídics que s’estudien en el seminari.

• Breu introducció al concepte de les bases de dades massives o big data, la seva font i el seu origen, i també la diferència que aquest tipus d’emmagatzematge d’informació té respecte a les bases de dades més clàssiques amb sistema relacional.
  • Casos hipotètics o reals d’usos de les dades massives o big data per institucions amb finalitats d’interès privat, fonamentalment societats mercantils.
  • Escenaris en els quals els usos de les bases de dades els fan institucions públiques i, per tant, es presumeix que el fi que es busca és d’interès general.
  • El fenomen de l’ús de les bases de dades massives o big data per estudiar-ne l’impacte en els processos electorals i democràtics. Casos reals.
  • Anàlisi dels costos i els beneficis econòmics del manteniment i l’ús de les bases de dades massives o big data.
  • Aspectes jurídics relacionats amb el fenomen de les dades massives o big data.
  • Aplicació pràctica de les dades massives o big data en el sector públic (dret administratiu i dret financer i tributari).

Procés de matrícula

Omple el formulari de matrícula. El pagament es realitza en línia mitjançant TPV (pagament amb targeta de dèbit o crèdit per mitjà d'internet).

La UOC es reserva el dret d'anul·lar els cursos que no superin un mínim d'inscripcions. Els estudiants afectats podran optar per un canvi de curs o sol·licitar la devolució de la matrícula. Un cop hagin començat els cursos, no s'acceptaran anul·lacions de matrícula. Informació sobre el desistiment de matrícula »