Massive open online course (MOOC) Tecnologia educativa per a donar suport a la col·laboració i avaluació en entorns d’aprenentatge virtual

La tecnologia cada vegada té més presència en els processos educatius, tinguin lloc a l’aula o a distància. No obstant això, en moltes propostes d’aprenentatge digital, l’estudiant pren un paper passiu, com a mer receptor de continguts, i aïllat, sense interacció amb els seus companys. A més, els professors o instructors manquen de mitjans per a comprendre els processos d’aprenentatge que segueix el seu alumnat. Per això, aquest curs discuteix el Marc de Competències Digitals proposat per la Comissió Europea. En el curs es presta especial importància a l’aprenentatge col·laboratiu, discutint estratègies pedagògiques i tecnologies que faciliten el seu desenvolupament reeixit. L’altre focus d’atenció és l’avaluació de l’aprenentatge, discutint-se els mètodes existents, algunes aproximacions pedagògiques i tecnologies populars.

Els socis vinculats i participants en  aquesta iniciativa son:
Socis participants: Universidad de Valladolid i Telefónica Educación Digital
Socis vinculats: socis del consorci projecte europeu colMOOC

5 setmanes
Introductori

Mòdul inicial: Presentació curs
Es presenta el claustre de professors i els objectius del curs

Mòdul 1: Ensenyar i aprendre en l’era digital
Es presentaran els reptes de l’aprenentatge virtual i les competències a desenvolupar.

Mòdul 2: Pedagogies i estratègies en l’aprenentatge col·laboratiu
Es discuteixen el potencial de l’aprenentatge col·laboratiu i les dificultats per a aconseguir-lo amb èxit, per a presentar diverses estratègies pedagògiques ben provades.

Mòdul 3: Tecnologia educativa per a donar suport a l’aprenentatge col·laboratiu
Es presenten diverses eines que ajuden el professor a posar en marxa situacions d’aprenentatge col·laboratiu mitjançant tecnologia.

Mòdul 4: Conceptes i mètodes per a l’avaluació en entorns d’aprenentatge virtual
Es discuteixen els reptes de l’avaluació de l’aprenentatge virtual, i es descriuen diferents aproximacions orientades a l’avaluació tant sumativa com formativa.

Mòdul 5: Eines per a donar suport a l’avaluació en entorns d’aprenentatge virtual
Es presenten diverses eines que poden donar suport al professor o instructor per a conèixer què és el que està succeint a l’aula virtual.

Mòdul final: Conclusió curs
Es repassen les principals idees i es fa l’avaluació final.

Requisits

Tot i que el curs està dirigit a persones amb interès per ensenyar usant de manera complementària o total tecnologies digitals (professors en actiu o en formació, dissenyadors instruccionales, formadors, etc); es un curs obert i per tant, no pressuposa coneixements previs.

Santi Caballé (IMT), Jordi Conesa (IMT), David Gañán (IMT)

Vegeu altres MOOC