Massive open online course (MOOC) Gestió i transformació del conflicte (GTC)

La gestió positiva de conflictes (ADR, alternative dispute resolution) és imprescindible per a gestionar amb èxit i de manera eficaç els conflictes quotidians en totes les àrees i els àmbits de la nostra vida, perquè són circumstàncies totalment inherents a l’ésser humà. Aquesta formació et permetrà gestionar-los i transformar-los en oportunitats de canvi i avenç, amb una perspectiva tant sistèmica com holística. Per a facilitar el teu aprenentatge, hem creat una pel·lícula fictícia, inspirada en casos reals, amb què podràs analitzar i comprendre més bé un conflicte interpersonal i aprendràs a plantejar, dissenyar i gestionar els conflictes per a aconseguir acords i solucions, alhora que es reforcen les relacions entre les persones implicades.

4 setmanes
Introductori

Continguts

Tots els mòduls d’aquest curs comencen amb una presentació en vídeo per part del docent, que després convida l’alumne a veure l’episodi de la pel·lícula corresponent a cada mòdul. Aquesta pel·lícula serveix de base pràctica per a prendre contacte amb la història del conflicte i analitzar-la —anàlisi de casos— amb els continguts de les lliçons que vindran a continuació. Cada lliçó consta d’un document en què s’amplien els coneixements, que serveix d’ajuda per a practicar els exercicis proposats, i és acompanyada d’un vídeo amb imatges i una presentació en àudio. Finalment, els alumnes que vulguin aprofundir més en els continguts poden llegir els documents i els articles facilitats directament pels docents, i també consultar la bibliografia i els enllaços recomanats.

MÒDUL 1: «Anàlisi i planificació de la gestió i la transformació del conflicte com a oportunitat: comprendre i dissenyar per a gestionar i transformar»

Es faciliten recursos per a comprendre més bé la naturalesa dels conflictes i els factors que en formen part, amb una perspectiva sistèmica. En aquest mòdul aprendrem a formular un diagnòstic de l’origen del conflicte, que servirà per a emprendre el camí cap a la seva solució.

MÒDUL 2: «Gestió positiva del conflicte: La importància de la comunicació eficaç i la intel·ligència emocional en les relacions»

S’analitzen les claus per a desenvolupar una intel·ligència emocional òptima en els conflictes i coneixerem, d’una manera pràctica, els principis i les tècniques de comunicació eficaç i no violenta.

MÒDUL 3: «Transformació del conflicte»

En aquest mòdul posarem en pràctica diferents tècniques i competències com el reconeixement, la legitimació, la cooperació, la creativitat, la flexibilitat, sense oblidar «la contenció». Amb l’ajuda de la programació neurolingüística veurem com és d’important el poder de les paraules per a generar canvis en la manera de relacionar-nos, tant amb nosaltres mateixos com amb els altres.

MÒDUL 4: «L’art i les fórmules per a reforçar les relacions més enllà de l’acord».

Es practiquen tècniques per a descobrir els punts que tenim en comú, que sempre hi ha entre els actors en un conflicte. L’objectiu és ajudar a identificar com es poden enfortir les relacions, sense limitar-nos només a establir acords a l’hora de gestionar els conflictes. Per a aconseguir-ho, aprendrem a ser durs amb el problema, però suaus amb les persones, fent servir la creativitat, l’art de formular eficaçment preguntes, com també d’inventar opcions de solució, resumint i captant l’essència que s’amaga després de les posicions inicials en el conflicte.

Requisits

El curs Gestió i transformació del conflicte no pressuposa coneixements previs.

Equip Docent

Santiago Sánchez Tena

Helena Vancells Roldós

L’equip docent té una trajectòria acadèmica i professional dilatada en àmbits com la mediació i la facilitació, i com a formadors en gestió positiva de conflictes en els terrenys familiar, comunitari i empresarial. D’una banda, Santi Sánchez exerceix de conflictòleg i mediador en l’àmbit públic i privat, i també de consultor i formador. Té un màster de la UOC de Conflictologia i Mediació de Conflictes, en les especialitats familiar i educativa. És diplomat en Treball Social i és practitioner de programació neurolingüística (PNL) i comunicació. Exerceix d’entrenador creatiu (coach creative) i és docent en l’àmbit universitari, empresarial i de l’Administració pública. Com a expert i tècnic social de gestió de conflictes d’alta intensitat, des de fa més de dotze anys, ha assessorat entitats importants com CaixaBank, INCASÒL, l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, el Patronat de l’Habitatge de Barcelona, la UOC i la Universitat de Barcelona, i també diverses empreses tant de l’àmbit públic com del privat. D’altra banda, Helena Vancells Roldós és llicenciada en Geografia i té el postgrau de Resolució de Conflictes i Mediació Familiar i Comunitària de la Universitat de Girona (UdG). Actualment és coordinadora i docent en el postgrau de Resolució de Conflictes i Mediació Familiar Sistèmica de la UdG, i també exerceix de tècnica social en una empresa del tercer sector, al municipi de Salt. En la seva trajectòria, és important destacar la tasca com a cofundadora de l’Espai La Milana, centre capdavanter en educació respectuosa del Baix Empordà, a Sant Feliu de Guíxols (Girona).

Vegeu altres MOOC