La sala Tony Bates de l’edifici de Tibidabo s’ha convertit en l’escenari de la gravació dels vídeos de presentació de les reedicions dels MOOC de Business Intelligence i de Gamificació. El MOOC d’Introducció al Business Intelligence i al Big Data arriba ja a la quarta edició, amb 60.000 alumnes que ja han gaudit d’aquest curs gratuït en edicions anteriors. Per la seva banda, el MOOC de Gamificació prepara la segona edició. La primera edició va tenir un seguiment de més de 6.500 estudiants i s’espera igualar la xifra en aquesta nova convocatòria.

Business Intelligence

Entre càmeres i focus, en Nacho, el tècnic de la UOC, col·loca el micròfon a Josep Curto Díaz, director acadèmic del màster d’Intel·ligència de Negoci i Big Data de la UOC. Ell ha estat l’encarregat de crear i dinamitzar el MOOC de Business Intelligence durant els darrers anys. Així ens ho va explicant mentre es prepara per a gravar el vídeo de presentació del curs. Entre diverses anècdotes dels seus viatges pel món, ens reprodueix el discurs que ha preparat per a presentar la nova edició del MOOC.

El seu tarannà proper i distès es transforma en seriós just quan mira a càmera i comença a argumentar que orientar les empreses en la gestió de les dades no és una feina senzilla. Es nota que és un apassionat de la intel·ligència de negoci, per l’entusiasme de les seves explicacions i la precisió del seu discurs. També és capaç d’improvisar anècdotes interessants sobre com experiències molt pròximes a nosaltres estan basades en les dades massives i la intel·ligència de negoci: com Netflix crea algoritmes personalitzats segons els nostres gustos i a partir de les sèries que mirem, com la Fórmula 1 és capaç de controlar en temps real l’estat dels seus cotxes durant les curses a partir de la gestió de dades, o com les dades massives s’han aplicat fins i tot a la maduració de les fruites o a l’estratègia dins del camp dels equips de futbol.

Gamificació

Mentre en Josep acaba de gravar, arriben en Daniel i en Joan, els creadors de l’entretingut MOOC de Gamificació: Iniciació a la Gamificació a través de Casos Pràctics. Debaten sobre el fet que el concepte actual de gamificació és molt diferent del del 2013. També puntualitzen que, tot i que sempre es parla de gamificació, el terme més correcte és ludificació. Joan Arnedo és el director acadèmic del màster de Disseny i Desenvolupament de Videojocs de la UOC. Daniel Riera és el subdirector de recerca i innovació dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació. Ràpidament es reparteixen els temes que tractaran en els vídeos de presentació: en Joan tria la gamificació aplicada a la salut i en Daniel parlarà de com ens podem organitzar les tasques diàries amb eines de gamificació.

EpicWin o Habitica són les aplicacions per a mòbil que ens recomana en Daniel per a organitzar-nos les llistes de coses a fer personals i laborals alhora que ens encoratja a aprendre més sobre la gamificació apuntant-nos al MOOC. A en Joan li falta temps per a explicar-nos tot el que voldria, es nota que ha de resumir, i entre diverses aplicacions per a millorar la nostra salut ens recomana Zombie Run, una proposta interessant que converteix una cursa de cinc quilòmetres en una persecució de zombis.

Sortim tots de la gravació amb ganes de provar l’aplicació de zombis, encara que cap de nosaltres no surti a córrer. I tots sortim amb ganes de saber més sobre gamificació i sobre intel·ligència de negoci. Un MOOC és un bon començament per a entendre aquests temes.

Si tens més curiositat sobre això, no et perdis els nostres MOOC.